søndag 29. august 2010

Birken!


Uansett om man liker det eller ikke er birken viktig. Alt som kan krabbe og gå stiller opp og gir 100% hele veien. Alltid morsomt å se hvor mange som finner glede av sykkel! I år var den femte gangen jeg stilte til start, og forhåpningene var ikke altfor høye etter en uke med forkjølelse. Klokken tre lørdag morgen gikk turen opp til Rena der starten går. Etter å ha tatt siste sjekk på sykkel og sekk tuslet jeg til start og fant min plass blant alle de andre nervøse karene. Startskuddet gikk kvart over syv, og som vanlig gikk det radig fra start. Jeg kjente tidlig at det ikke kom til å bli en kanondag så jeg prøvde etter beste evne å roe litt ned til skramstad. Dette klarte jeg selvfølgelig ikke og jeg endte opp med å ligge over terskel altfor lenge. Etter å ha kommet ut av første terrengparti roet det seg litt og jeg følte at tempoet var passe. Gruppa jeg kom sammen med her holdt jeg meg sammen med helt til rosinbakken der den sprakk opp. Herfra og inn ble det å hoppe frem og tilbake mellom grupper ettersom terrenget endret seg. Når vi begynte utforkjøingene etter sjusjøen begynte jeg for alvor å fryse. Det var på det verste 3,5 grader på fjellet, men fartsvinden man fikk på asfalten kombinert med MYE regn gjorde det faktisk værre! Heldigvis ble temperaturen bedre når vi kom nærmere Lillehammer. Den siste biten fra ballettbakken og inn gikk meget bra og jeg kom inn til omtrent den samme tiden som i fjor, 3:22. Dette holdt til en 24.-plass i M20-25. Sykdom tatt i betraktning er jeg fornøyd, og jeg hadde egentlig en god opplevelse av rittet tross været:) Kan også nevne at jeg syklet med stiv carbongaffel, noe som fungerte utmerket! Har vært skeptisk før, men jeg sykler ikke birken med vanlig gaffel igjen! Tusen takk til alle tilskuerne som dekket hele løypen tross været og heiet frem alle fra eliten til gutta på tandemsykkel! Stiller man neste år er da spørsmålet? kommer til å kjøre birken til jeg ikke klarer å komme meg på sykkelen lenger;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar